Chevrolet Cruze Forums banner

Kan geen nieuwe Smart Key programmeren DTC B101E - 48

4.5K views 2 replies 2 participants last post by  tkvoice  
#1 · (Edited)
Ik heb een 2014 Cruze LTZ met een startknop.

De auto kon geen nieuwe FOB/Smart Key toevoegen.

De auto zegt dat er momenteel 4 smart keys geprogrammeerd zijn (de Cruze kan er maximaal 5 hebben).

De huidige FOB/Smart Key werkt perfect en elke stroomoptie in de auto werkt prima.

De Body Control Modules hebben deze DTC-set:
"B101E - 48 Electronic Control Unit Software - Security Code Not Programmed"
Status: Huidig
Deze ontstekingscyclus: Niet uitgevoerd
Laatste test: Mislukt Huidige DTC
Sinds DTC wissen: Mislukt
DTC Geschiedenis Status: Geschiedenis
MIL-status: Niet aangevraagd

Ik heb 3 verschillende methoden om de beveiligings-PIN te lezen die nodig is voor het koppelen van FOB/Smart Key en alle 3 de methoden slagen er niet in om de PIN te lezen. Ik gebruik Topdon Topscan Pro en de 3 methoden die de PIN niet kunnen lezen zijn:
1) Immobilizer wachtwoord lezen (BCMAUTO)
2) Immobilizer wachtwoord lezen (ECM)
3) Immobilizer wachtwoord lezen (ECM)-Type01

Ik ben verbaasd waarom ik de PIN niet kan lezen? Ligt het probleem eigenlijk in de ECU (er is geen beveiligingscode ingesteld) en hoe kan ik een PIN-waarde in de ECU instellen?

Elk inzicht wordt zeer gewaardeerd.

#2 ·
Weet niet zeker of dit helpt:

DTC B101E

Circuit/Systeem Beschrijving
Sommige apparaten moeten worden geconfigureerd met specifieke software, serienummers, voertuigopties of andere informatie. Als een apparaat niet correct is geconfigureerd na installatie, kan die module DTC B101E instellen. De informatie over de symptoombyte is alleen bedoeld voor technische referentie. Er is geen externe circuitdiagnose bij betrokken.

Voorwaarden voor het instellen van de DTC
Het apparaat is niet correct geconfigureerd.

Als DTC B101E is ingesteld
1. Programmeer het apparaat dat de DTC heeft ingesteld.
2. Controleer of de DTC niet wordt ingesteld.
- Als de DTC wordt ingesteld, vervang dan het apparaat dat de DTC heeft ingesteld.

Ik vermoed dat het niet kunnen lezen van de PIN een functie is van de onvolledige installatie.

#3 · (Edited)
Dus het product dat ik gebruikte om te proberen een SMART KEY FOB toe te voegen, is Topdon Topscan PRO. Ze adverteren dit item als in staat om IMMO-functies uit te voeren. Hier is een citaat uit hun handleiding:

IMMO is een optionele functie waarmee u IMMO-gerelateerde functies kunt uitvoeren, zoals Aantal sleutels, Pincode lezen, Afstandsbediening leren, Sleutel toevoegen, Sleutel wissen en Alle sleutels verloren.

Hier is wat er gebeurde toen ik deze tool gebruikte:

1) Voerde een volledige diagnostische scan uit. Er werden geen DTC-codes op de auto ingesteld.

2) Voerde de IMMO-softwaremodule in en voerde een "Immobilizer Wachtwoord lezen" uit. Er zijn 3 methoden:
a) Immobilizer Wachtwoord lezen (BCMAUTO) - Deze methode werkte de eerste keer.
b) Immobilizer Wachtwoord lezen (ECM) - Deze methode mislukte (6 keer geprobeerd, altijd mislukt)
c) Immobilizer Wachtwoord lezen (ECM-Type01) - Deze methode mislukte (6 keer geprobeerd, altijd mislukt)

3) Ging naar de softwaremodule "Keyless System (CAN)" en probeerde een SMART KEY toe te voegen. Koos "Aantal Smart Keys" en de tool meldde dat ik momenteel 4 sleutels had ingesteld. De cruze kan maximaal 5 smart keys hebben. Dus ging ik verder met "Smart Key toevoegen". Ik werd gevraagd om de wachtwoord-PIN in te voeren. Ik plaatste de nieuwe FOB (OEM FOB met nieuwe batterij) in de sleuf (zorgde ervoor dat alle andere FOB's nergens in de buurt van de auto waren). Toen vertelde het me om 12 minuten te wachten. Ik wachtte 20 minuten... niets, de software bleef op dat scherm hangen. Ik probeerde de FOB en hij werkte niet.

4) Ik probeerde het opnieuw en deze keer flitste het scherm "12 minuten wachten" slechts ongeveer 1 seconde. Toen kreeg ik dit bericht: "78: Het verzoekbericht is correct ontvangen en de reactie is in behandeling" met een "Bevestigen" selectieknop. Ik drukte op "Bevestigen" en het bracht me terug naar het hoofdmenu Keyless System (CAN). Ik probeerde de FOB en hij werkte niet.

5) Ik voerde de volledige diagnostische scan opnieuw uit en DTC "B101E - 48 Electronic Control Unit Software - Security Code Not Programmed" werd ingesteld.

6) Ik probeerde de wachtwoord-PIN opnieuw te lezen en alle 3 methoden mislukten.

Nam contact op met Topdon-ondersteuning en gaf hen al deze informatie. In plaats van mij een patch voor hun software te geven, wuifden ze me weg. Hier is hun antwoord: "sorry, dat dit apparaat het lezen van de wachtwoord-pin niet kan ondersteunen, het vereist een professioneel origineel fabricageapparaat." (ondersteuningsticket 38607).

Dus heb ik gelijk als ik denk dat het erop lijkt dat dit Topscan Pro-apparaat het immobilisatiewachtwoord / de PIN in de ECM heeft beschadigd? (aangezien ik deze DTC niet had voordat ik de software gebruikte en de PIN kon lezen toen de DTC niet was ingesteld)