How-To: 1.4L inlaatspruitstuk verwijderen
Overzicht:
Deze tutorial laat je zien hoe je het inlaatspruitstuk verwijdert. Omdat de PCV-terugslagklep in het inlaatspruitstuk gevoelig is voor defecten, moet je dit op een gegeven moment in je Cruze-bezit doen als de garantie is verlopen. Je kunt dit ook doen als je de tuimelaars (ook wel "porting") van het inlaatspruitstuk wilt verwijderen voor een lichte vermogensverhoging.
Benodigde gereedschappen:
- Ratel
- E10-dop
- T-30 Torx-bit/schroevendraaier
- Platte schroevendraaier (1/4" werkt)
- Lb-ft momentsleutel die tot minstens 15 lb-ft gaat (Beschikbaar op Amazon.com)
- Lange punttang
- 10 mm dop
Procedure:
De meeste van deze stappen hoeven niet in een specifieke volgorde te worden uitgevoerd, en je kunt over het algemeen wel uitzoeken hoe je dit allemaal kunt doen met een beetje rondkijken bij het spruitstuk, maar deze tutorial zou je een idee moeten geven van wat je bekijkt als je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Trek ongeveer 2 uur uit om dit voor de eerste keer te verwijderen en opnieuw te installeren, vooral als je de neiging hebt om bouten in de motorruimte te laten vallen.
Verwijder rechtsboven op het inlaatspruitstuk de connector voor de EVAP-spoel/klep door de twee gekartelde randen samen te knijpen en omhoog te trekken. Je zult behoorlijk strak moeten knijpen om deze eraf te krijgen.
Direct links daarvan verwijdert u de rembekrachtigingsleiding door de twee vierkante lipjes aan de zijkanten van de leiding samen te knijpen.
Direct links daarvan verwijdert u de sensorbedradingsconnector.
Koppel de bedradingsconnector los van de EVAP-spoel/klep door op het lipje aan de achterkant te drukken. Zodra dit is gebeurd, kun je de behuizing van de solenoïde naar links schuiven om deze van het inlaatspruitstuk te verwijderen.
Werk je een weg naar de rechterkant van het spruitstuk en verwijder de bedradingsconnector van het gasklephuis, met behulp van een schroevendraaier om de borging voorzichtig naar achteren te wrikken.
Gebruik dezelfde schroevendraaier om de klem op de inlaatslang los te draaien. Trek de inlaatslang nog niet los.
Ga naar de linkerkant van het inlaatspruitstuk. Daaronder zit een bedradingsconnector die wordt vastgehouden door een clip. Gebruik je tang om de clip eraf te trekken en trek de connector eruit.
Rechts daarvan zie je een vacuümslang die in het spruitstuk gaat. Gebruik je tang om de klem terug te schuiven en trek de slang met een draaiende beweging eruit. OEFEN GEEN druk uit op die slang, anders breekt de weerhaak van de solenoïde af. Druk niet omhoog, omlaag, links of rechts op die fitting; DRAAI ALLEEN om de slang los te maken en trek hem recht naar achteren. Je kunt ook proberen de slang los te koppelen van de plastic leiding met behulp van de andere slangklem.
Verwijder bovenop het spruitstuk de gegolfde PCV-slang door de clip met je tang naar buiten te trekken. Houd je goed vast; als deze wegvliegt, heb je een leuke tijd om hem te vinden.
Vervolgens gaan we naar de bovenkant van het spruitstuk. Er zijn twee T-30 torx-schroeven die de brandstofrail vasthouden. Nu kun je de volgende paar stappen overslaan en gewoon de brandstofleiding loskoppelen met een gereedschap om de brandstofleiding los te koppelen, maar dan moet je met benzine onder druk omgaan, en dat bespaart je niet echt tijd.
Draai de 10 mm moer van de brandstofrail los en pas op dat je hem niet laat vallen.
Als je dit nog niet hebt gedaan, trek dan de spoelafdekking eraf en trek de kabelboom uit de rustposities zoals hieronder weergegeven. Hierdoor kun je de kabelboom van de brandstofrail trekken.
Til de brandstofrail op en de injectoren moeten er vrij gemakkelijk uit glijden. Zodra je wat hefboomwerking hebt, begin je aan de bestuurderskant en verwijder je elk van de injectorklemmen met je tang, waarbij je ervoor zorgt dat je er geen verliest. Eenmaal verwijderd, glijdt de bedradingsconnector direct van de injector af.
Verwijder vervolgens de 6 E10-bouten die het inlaatspruitstuk vasthouden. Zorg ervoor dat je de draad waarvan je de 10 mm moer een paar stappen omhoog hebt losgeschroefd, niet verliest, aangezien deze door een van deze bouten wordt vastgehouden.
Til, met de bouten verwijderd, de passagierskant van het spruitstuk op en controleer eronder. Er is een kabelboom die op twee plaatsen wordt vastgehouden. De eerste is een grijze lip. Om deze lip te verwijderen, moet je de andere kant samendrukken (je zult zien wat ik bedoel als je kijkt) met de tang en erdoorheen duwen. Knijp de houder horizontaal samen.
Verderop heb je een tweede connector. Koppel deze ook los.
Op dit punt is het enige wat je nog hoeft te doen, de inlaatslang los te koppelen. Wrik hem van links naar rechts terwijl je trekt en hij komt los.
Installatie is omgekeerd verwijderen. Volg gewoon elke stap achterwaarts om ervoor te zorgen dat je niet vergeet iets opnieuw aan te sluiten. Draai de E-10-bouten weer vast tot 15 lb-ft en de brandstofrail schroeven en moer handvast maar niet vast. Met het inlaatspruitstuk eraf, zou dit een goed moment zijn om eventuele ontvetting te doen die je aan de achterkant van de motor wilt doen.
Belangrijke opmerking: zorg ervoor dat er geen vuil of olie in de boutgaten komt. Als dat wel gebeurt, wordt olie niet samengedrukt en vuil ook niet, en kun je de schroefdraad gemakkelijk strippen of de bout breken. Als je vermoedt dat er vuil of olie in die gaten is gekomen, blaas ze dan uit met perslucht. Je zou die bouten vrij met de hand moeten kunnen indraaien totdat ze moeten worden vastgedraaid. Als je dat niet kunt en je begint een aanzienlijke weerstand te vinden, zit er vuil in en moet je een tap gebruiken om de schroefdraad schoon te maken. Gewoon iets om rekening mee te houden als je dit doet.